نوشته شده توسط : امین

شهر تهران با جمعیت بیش از هشت میلیون نفر و در برگرفتگی اراضی حدود شصت و یک هزار هکتار در زمره کلان شهرها محسوب می شود . خرید آپارتمان در خیابان پیروزی تجمع امکانات اقتصادی ، ایجاد مشاغل و افزایش درآمدها ، پیامد مثبت کلان شهرها تلقی می شود ، امّا رشد سریع جمعیت ، تراکم شهری ، کمبود زیرساخت ها ، مشکلات زیست محیطی ، ازدحام مهاجرت ، گسترش محله های فقیرنشین و حاشیه نشین ، رشد و تنوع آسیب های اجتماعی روی دیگر پیامدهای کلان شهرها است . بر این اساس ، بدیهی به نظر می رسد گردآوری آمار و اطلاعات شهر تهران و ویژگی های هر محله یا منطقه به منظور برنامه ریزی ها و رفاه اجتماعی ، چالش های بزرگی را برای مدیریت شهر فراهم می آورد .

در این مقاله سعی شده ظرفیت ها و چالش های محله پیروزی منطقه 13 تهران خرید آپارتمان در خیابان پیروزی شناسایی شده تا اطلاعات لازم جهت نیل به توسعه و حل مشکلات محله و مسکن مورد ارزیابی قرار گیرد .

هدف اصلی این بررسی که با ابزارهای مشاهد ، مصاحبه و تا اندازه ای با مشاهده ی مشارکتی انجام گرفته است ، ارزیابی وضعیت مسکن در منطقه پیروزی بوده است . به این ترتیب مطالعات مقدماتی در زمینه موقعیت ، مساحت ، ترکیب جنسی ، بعد خانوار ، قومیت ساکنان ، سابقه ی تشکیل محله ، امکانات شهری موجود در آن ، وضعیت اشتغال ساکنان و ..... انجام شده است . محدوده ی زمانی مطالعه سه ماده بوده است که شامل سه مصاحبه می باشد که از قرار زیر می باشد :

مقدمه و طرح مسئله :

وضعیت خرید آپارتمان در خیابان پیروزی شهر تهران به چه صورت بوده است ؟

در این راستا من محقق در پی بررسی این موضوع برآمدم که وضعیت مسکن در این منطقه چگونه بوده است و چه تحولی پیدا کرده است .در حالی که بازار مسکن در بیشتر مناطق تهران در دو ماه گذشته دچار رونق نسبی شد و همچنان این رونق هنوز در برخی از مناطق ادامه دارد ، امّا بازار مسکن در اغلب مناطق تهران هنوز وضعیت یک سال گذشته خود را بدون هیچ رونق کوتاه مدتی سپری می کردند ، به گونه ای که شاید روند سال- های گذشته بازار مسکن در این موقع از سال که معمولاً با استقبال همراه است ، تکرارنشدنی باشد . منطقه 13 از قدیمی ترین منطقه تهران است . مساحت منطقه بالغ بر 15 کیلومتر مربع است و جزء مناطق جنوب شرق تهران محسوب می شود این منطقه دارای 14 محله و 60 هزار خانوار و 4 ناحیه است .

از امکانات منطقه ی پیروزی می توان به افتتاح ایستگاه متری شیخ الرئیس واقع در خط چهار مترو اشاره کرد . ایستگاه شیخ الرئیس واقع در خط چهار مترو در ضلع شمال غرب تقاطع خیابان پیروزی و شیخ الرئیس قرار دارد ؛ خط چهار مترو نیز 19 کیلومتر به صورت شرقی غربی است . حداقل روزانه یک میلیون سفر از طریق هر یک از ایستگاه های مترو شهید کلاهدوز و مترو شیخ الرئیس صورت می پذیرد . اگر بخواهیم به یکی دیگر از مزایای منطقه ی پیروزی اشاره کنیم تعریض خیابان پیروزی جهت احداث بی آر تی و طرح عقب نشینی خانه ها می باشد که این خود یکی از دلایل گران شدن مسکن در این منطقه شده است . با وجود این نگرانی ، به دلیل امکانات وسیع در زمینه ی حمل و نقل و راحت شدن مسیر رفت و آمد افراد زیادی جذب این منطقه می شوند .

بر این اساس ، ساکنین منطقه ی پیروزی از نظر اقتصادی ، وضعیتی نسبتاً متوسطی دارند که تقریباً دو سوم درآمد خود را بابت اجاره بها و یا وام خانه هایشان می پردازند . خرید آپارتمان در خیابان پیروزی افرادی که جذب این منطقه می شوند علت هایی زیادی دارد که می توان به سکونت نزدیک محل زندگی خانواده هایشان ، امکانات حمل و نقل ، وجود مراکز تجاری و اداری ، دستری سریع و آسان به فروشگاه ها ، خدمات آموزشی و تفریحی و از این قبیل موارد اشاره کرد .

خانه ها در این منطقه اغلب شکل آپارتمان به خود گرفته  و نوساز می باشند که در متراژهای کوچک در حدود 40 تا 70 متر ساخته می شود چرا که مردم بیش از این توانایی ندارند و به علت تقاضای مردم اغلب در یک یا دو واحد ، حداکثر در سه واحد ساخته می شود یعنی قواره ی زمین آنقدر بزرگ نیست که مجتمع ساخته شود .



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : امین

نیروی هوایی نام یکی از محله‌های شهر تهران است. خرید آپارتمان در نیرو هوایی این محله در سمت شرق تهران قرار دارد و جزئی از منطقه ۱۳ شهرداری تهران به حساب می‌آید. این محله از جنوب به خیابان پیروزی، از شرق به خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی، از شمال به پادگان نیروی هوایی و از غرب به خیابان دهقان محدود می‌شود. تاریخچه شکل گیری محله نیروی هوایی به اوایل دهه ۱۳۴۰ شمسی باز می‌گردد. اولین ساکنان این محله افسران و درجه داران نیروی هوایی ارتش ایران بودند و به همین دلیل و همچنین مجاورت با پادگان نیروی هوایی به این نام خوانده می‌شود. خرید آپارتمان در نیرو هوایی نیزوی هوایی از شبکه خیابانی منظمی برخودار است که خیابان‌های اصلی آن در راستای شمالی - جنوبی قرار دارند و کوچه‌های در جهت شرق به غرب امتداد یافته‌اند. خیابان پنجم، اول و فلکه دوم نیروی هوایی از مکان اصلی این محله محسوب می‌شوند که تجمع کاربری تجاری در آنها بیشتر است. مثال:تمام خیابان ۱/۳۰ تا ۱۴/۳۰ جز نیرو هوایی محسوب می‌شود.

خیابان پیروزی (نام پیشین: خیابان فرح‌آباد) از مهم‌ترین خیابان‌های محله فرح‌آباد و محله نیرو هوایی واقع در منطقه ۱۳ شهرداری تهران می‌باشد. این خیابان از سمت غرب به میدان شهدا (ژاله سابق)پا همان دروازه دوشان تپه و از سمت شرق به میدان شهید کلاهدوز (انتهای خیابان سی متری نیروهوایی) منتهی می‌شود. خرید آپارتمان در خیابان پیروزی این خیابان محله‌های بزرگ و کوچک زیادی را به هم پیوند داده که بعضی از آنها خیلی قدیمی هستند. محله صددستگاه و چهارصد دستگاه و همچنین پرستار از دیگر محلات مهم این خیابان می‌باشند. در خیابان پیروزی بسیاری از مکان‌ها با نام نیروهوایی دیده می‌شوند؛ از پادگان تا مرکز ساخت تسلیحات و سالن‌های ورزشی و تالارهای پذیرایی و خیابان‌ها و کوچه‌هایی که همه به نیروی هوایی مربوط می‌شوند. ایستگاه متروی شهدا، ایستگاه متروی شیخ‌الرئیس، ایستگاه متروی پیروزی، ایستگاه متروی نبرد، ایستگاه متروی نیرو هوایی و ایستگاه متروی شهید کلاهدوز در مسیر خط ۴ متروی تهران، در این خیابان قرار دارند.

خیابان دوشان تپه یا فرح آباد به زمانی برمی گردد که شاه قاجار تصمیم گرفت برای استفاده از شکارگاه و کاخ دوشان‌تپه جاده‌ای بسازد. خرید آپارتمان در خیابان پیروزی خیابان پیروزی همان جاده دوشان تپه است که از دروازه دوشان تپه(میدان شهدا)شروع می شود، حالا به یکی از خیابان‌های اصلی شرق تهران تبدیل شده است. این خیابان در دهه پنجاه شمسی به علت واقع شدن پادگان نیروهوایی در آن رونق گرفت. در زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، وقایعی که در این خیابان رخ داد نقش مهمی در تحولات آن زمان داشت. عبور بزرگراه امام علی از این خیابان ساختار و شکل قدیم آن را کمی تغییر داده است.



:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()